Термінологічний словник - інклюзія
Адаптація — пристосування дитини
до існуючих в суспільстві вимог і критерій оцінки за рахунок присвоєння норм і
цінностей даного суспільства.
Аутизм — важкий психічний розлад,
крайня форма самоізоляції, занурення в себе.
Безбар´єрне середовище —
середовище, яке пристосоване для вільного пересування людей з функціональними
обмеженнями через медичні, вікові, інші причини.
Вміння — готовність людини
ефективно виконувати дії (або діяльність) відповідно до мети і умов, за яких
необхідно діяти; основою вмінь є знання; розрізняють розумові, практичні,
часткові, загальні та узагальнені вміння.
Гіперактивність — стан, при якому
активність і збудливість людини перевищує норму. У випадку, якщо подібна
поведінка є проблемою для інших, гіперактивність трактується як психічний
розлад. Гіперактивність частіше зустрічається у дітей і підлітків.
Гіперактивні діти — це діти,
поведінка яких характеризується неуважністю, надмірною активністю та
імпульсивністю, які проявляються в різних ситуаціях і зумовлюють стійку
соціальну чи шкільну дезадаптацію.
Емпатія (співпереживання) —
розуміння емоційних станів іншої людини, здатність емоційно відгукуватися на
переживання інших людей.
Загальний недорозвиток мовлення
(ЗНМ) — різні мовленнєві розлади, при яких у дітей порушене формування всіх
компонентів системи мовлення, що відносяться до звукової і змістовної сторони.
Затримка психічного розвитку — це
порушення нормального темпу психічного розвитку, в результаті чого дитина
шкільного віку залишається в колі дошкільних ігрових інтересів. Затримка
психічного розвитку — це поняття, яке говорить про сповільнення темпу
психічного розвитку, яке частіше виявляється під час вступу до школи і
виражається в недостатності загального запасу знань, обмеженості уявлень,
незрілості мислення, малій інтелектуальній цілеспрямованості, переважанні
ігрових інтересів, швидкій перенасиченості в інтелектуальній діяльності.
Здібності —
індивідуально-психологічні особливості як суб´єктивна умова успішного виконання
визначеного типу діяльності. Здібності не зводяться до знань, умінь та навичок
індивіда, їх проявами є швидкість, глибина, легкість і міцність оволодіння
засобами та прийомами діяльності, формуються на основі задатків.
Знання — це відображення
дійсності, сукупність відомостей про неї, форма духовного оволодіння дійсністю,
інформація.
Інвалід — особа зі стійким
розладом функцій організму, зумовленим захворюванням, травмою (її наслідками)
або вродженими розладами розумового чи фізичного розвитку, що призводять до
обмеження життєдіяльності.
Інвалідність — передбачає втрату або дефіцит фізичної чи розумової
спроможності.
Індивідуальний навчальний план
(ІНП) — письмовий план, який розробляється командою педагогів і містить
короткотермінові та довготермінові цілі, що відображають і враховують
попередньо оцінені потреби і здібності дитини.
Індивідуальна програма
реабілітації — комплекс оптимальних видів, форм, обсягів, термінів
реабілітаційних заходів з визначенням порядку і місця їх проведення,
спрямованих на відновлення та компенсацію порушених або втрачених функцій
організму і здібностей конкретної особи до виконання видів діяльності,
визначених у рекомендаціях медико-соціальної експертної комісії.
Інклюзія — це політика й процес,
який передбачає отримання більших можливостей в навчанні та соціальному житті
для всіх дітей (з особливими потребами та інших дітей).
Інклюзивна освіта — це система
освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей
на освіту та права навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання
дитини з особливими освітніми потребами, зокрема дитини з особливостями
психофізичного розвитку, в умовах загальноосвітнього закладу.
Інклюзивна школа — модель закладу
освіти, який забезпечує Інклюзивну освіту як систему освітніх послуг, зокрема:
адаптує навчальні програми та плани, фізичне середовище, методи та форми
навчання, використовує існуючі в громаді ресурси, залучає батьків, співпрацює з
фахівцями для надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей,
створює позитивний клімат у шкільному середовищі.
Інклюзивний підхід — створення таких умов, за яких усі учні мають
однаковий доступ до освіти, у тому числі діти з особливими освітніми потребами,
які навчаються у загальноосвітніх школах; водночас, усі учні мають можливість
отримати досвід, знання, які сприяють подоланню упереджень й дискримінації та
сприяють формуванню позитивного ставлення до тих, хто «відрізняється».
Інтеграція — зусилля, спрямовані
на введення дітей з особливими освітніми потребами у регулярний освітній
простір. Ми пристосовуємо учня до вимог школи.
Кабінет психологічного
розвантаження — вдосконалений варіант кімнати відпочинку, в якій створені
оптимальні умови для швидкого і ефективного зняття емоційного перенапруження,
відновлення працездатності, проведення психотерапевтичних та психогігієнічних
заходів.
Компенсація — відновлення
недорозвинутих чи порушених психофізичних функцій шляхом використання
збережених чи перебудови частково порушених функцій.
Корекція — це система заходів,
спрямована на виправлення недоліків психології або поведінки людини з допомогою
спеціальних засобів психологічного впливу; психокорекційні впливи, спрямовані
на зміну поведінки і розвиток особистості.
Логопед — спеціаліст, який має
повну вищу освіту за спеціальністю «Логопедія». Здійснює навчально- корекційну,
компенсаторну, реабілітаційну роботу з дітьми, які мають мовленнєві порушення.
Мейнстримінг — розглядається як
стратегія, за якої учні з особливими потребами спілкуються з однолітками на
святах у рамках різних програм дозвілля, але при цьому можуть навіть навчатися
в різних школах.
Методи навчання — спосіб
досягнення навчальної мети, зокрема, послідовних взаємопов´язаних дій вчителя й
учнів, які забезпечують засвоєння змісту освіти, що формує світогляд учня,
розвиваючи його здібності. Класифікація методів: за джерелами здобуття знань
(словесні, наочні, практичні), за характером пізнавальної діяльності
(репродуктивні, частково-пошукові, дослідницькі, проблемного викладу).
Мотивація — система мотивів або
стимулів, яка спонукає людину до конкретних форм діяльності або поведінки.
Мотивами можуть виступати уявлення й ідеї, почуття й переживання, що виражають
матеріальні й духовні потреби людини. Одна й та сама діяльність може
здійснюватись за різних мотивів.
Мультидисциплінарна команда —
співпраця фахівців різних спеціальностей з метою обміну інформацією і досвідом
для створення нових і вдосконалених методів вирішення проблем та планування
навчальної діяльності учнів з особливими потребами.
Навчальний результат — це
загальне твердження, яке визначає, що учень зможе виконувати (видима діяльність
або поведінка) наприкінці навчання. Формування навчального результату називають
«компетенціями» і «навичками».
Навчання — процес здобуття знань,
умінь і навичок для певного виду діяльності організованим способом.
Навички — дії, складові частини
яких у процесі багаторазового повторення стають автоматичними. Навички
характеризуються високим ступенем засвоєння і відсутністю по елементної
свідомої регуляції та контролю.
Обдарована дитина — дитина, яка
володіє комплексом задатків і здібностей, які, за сприятливих умов, дозволяють
потенційно досягти значних успіхів у певному виді діяльності.
Психолого-педагогічний супровід —
системна діяльність практичного психолога та спеціального педагога, спрямована
на створення комплексної ...
|