Учитель загальноосвітнього навчального закладу повинен оволодіти
необхідними знаннями та навичками:
§
Ознайомитися з анамнезом, мати
уявлення про основні види порушень психофізичного розвитку дитини.
§
Вивчити стан уваги,
стомлюваності, темп роботи кожної дитини.
§
Ураховувати стан слуху, зору,
особливості моторики та загального фізичного розвитку учня. Бути добре
ознайомленим з приладами, які використовують його учні з порушеннями зору і
слуху, перевіряти придатність слухових апаратів, стежити за чистотою окулярів.
Навчитися визначати, оцінювати і створювати навчальне середовище для дітей з різними
потребами. Зрозуміти важливість цілеспрямованого залучення до роботи з дітьми
членів родини, встановлення з ними партнерських стосунків. Вивчати головні
принципи і стратегії колективної командної роботи.
§
Навчитися спостерігати за дітьми
та оцінювати їх розвиток під час занять.
§
Закінчувати заняття, коли діти
втомилися чи стали неуважні.
§
Навчитися адаптувати навчальні
плани, методики, матеріали та середовище до специфічних потреб дітей.
§
Створювати оптимальні умови для
спілкування, сприяти налагодженню дружніх стосунків між дітьми і формуванню
колективу.
§
Формувати в дітей досвід
налагодження та підтримання стосунків у соціумі, навичок адаптації до
соціального середовища.
§
З повагою ставитися до дітей та
батьків.
В процесі підготовки до
уроку в класі з інклюзивною формою навчання вчитель складає план-конспект
уроку, в якому інтегрує учбовий матеріал загальноосвітніх і спеціальних
(корекційних) програм так, щоб на одному уроці діти з різним станом
психофізичного і інтелектуального розвитку вивчали близьку за змістом тему, але
на тому рівні засвоєння, який доступний для кожного учня. Інформація, одержувана
учнем по темі, що вивчається, повинна відповідати рекомендованій йому для
навчання освітній програмі. Закріплення і відпрацювання отриманих знань, умінь
і навичок ведеться на різному дидактичному матеріалі, підібраному для кожного
учня індивідуально: роздаткові картки, вправи з навчальних посібників і
підручників. Структура уроку в
загальноосвітньому класі відповідає вимогам, що пред'являються до організації і
проведенню уроків в малокомплектних школах, де вчитель по черзі проводить
спільну діяльність з різними групами дітей в класі. Для пояснення складно
сприйманих тем учням з особливостями в розвитку пропонуються картки інструкції
з описом покрокових дій учнів. Така побудова учбових занять створює умови, при
яких всі учні класу залучаються до загальнокласної роботи.
При вивченні складно
засвоюваної теми для учнів з особливими освітніми потребами вона виноситься на
індивідуальні корекційні заняття. Вся робота педагогічних працівників направлена
на пробудження пізнавальної активності, розширення зони найближчого розвитку і
реалізацію резервних можливостей дітей. Корекційна робота буде ефективною лише
при позитивній участі педагогів і вузьких фахівців в створенні ситуації
активного мислення учня, що формує системний процес розвиваючого навчання.
|